lørdag den 28. juni 2008

Sommermøde










Sejlerskolens leder og instruktører holdt møde og grillmiddag i det maritime ungdomshus for at lægge linjerne fremover.
Vi har brug for flere instruktører og der kom en håndfuld muligheder på bordet, som vi nu vil snakke med. Vi vil også gøre det nemmere og mere tillokkende at være instruktør , med en bedre og mere fleksibel vikarordning.
Sejlunionens instruktørkurser skal vi nok også kigge nærmere på.

Vi snakkede også om Øveballen og endte med at snakke om en mulig ny skolebådstype. Vi kører nok til Hundige en af dagene og tester den nærmere. Der var stor interesse. Kent mente dog, den så lidt for spinkel ud til vores brug.
Drabant 24 blev nævnt son en arbejdshest, der måske kunne bruges.

Måske får vi et ordentligt hus til sejlerskolen i stedet for de grimme og håbløse skure, vi har nu. Det ville være dejligt.
Sejlerskolen skal fortsat være gratis for medlemmer af SSF.


Den lille kutter på nordre plads


Nu sker der noget! Den lille kutter forsvinder snart fra SSF, hvor den har stået og set trist ud i årevis: Nu bliver den renoveret. Læs hvordan.

fredag den 27. juni 2008

Skt. Hans aften den 23. juni 2008








Tørt, køligt & frisk vind fra vest, så de fleste foretrak at spise deres grillede delikatesser og røde pølser indendøre.
Teenagerne dyrkede badelivets fornøjelser i en redningsflåde og en blå skumgummibane man kunne løbe på hvis man var hurtig nok.
Blæsten hylede i masterne, men heldigvis i vest, så Tonny kunne med god samvittighed vade ud og tænde Skt. Hans bålet. Formanden fortalte om sin fars gamle sejlerkasket fra dengang der var stil over påklædningen når man gik i sejlklubben.

torsdag den 26. juni 2008

Ny skolebåd?







Tanker om at tage Øveballen ud af drift et stykke tid fik mig til at se efter en bedre skolebåd end spækhuggerne, hvor cockpittet er notorisk for lille, selv til 3 personer. Jeg sejlede DM i én sidste sommer.
Hvad har vi brug for på en skolebåd? Et stort cockpit, stuveplads til lidt tøj og en kande kaffe, en båd der er nem at holde, levende og stabil at sejle.
Ved et tilfælde faldt jeg på nettet over Bruce Kirbys Sonar, som han tegnede som kapsejladsbåd til sin klub for at få flere medlemmer ud på banerne.
Den skulle være sjov at sejle, sikker og nem at håndtere for alle, også begyndere. Bruce Kirby, skaberen af Laser jollen og Canadas America Cup både, mener selv, Sonaren måske er den bedste båd, han har tegnet.
Bruce Kirby siger: 'This is a keelboat that thinks it's a dinghy when it comes to performance while offering the security and flexibility of a lager boat.'

Længde overalt: 7 m.
længde vandlinie: 6,1 m.
dybgang: 1,2 m.
bredde: 2,4 m
vægt: 952,5 kg.
kølvægt, bly: 408,2 kg.
krydsstel: 23,2 m2
spiler: 22,8 m2

Cockpittet, der er 3,5 m langt, er selvlænsende og med hængehåndtag som i Ynglingen, hvis man vil rigtigt ud og bøffe.
Sonaren vender nemt på sin egen længde med sit dybe (1,1 m) balancerede spaderor.
3/4 rig der står på kølen. justerbar løjgang i cockpittet.

En ny Sonar koster 200.000 D.kr. Jeg har set brugte til 30 - 40.000 kr. i USA; vil vi ha' én, skal vi nok finde den.
En god klasseorganisation og klare regler samt ISAF godkendelse gør klassen langtidsholdbar.
Den eneste indvending jeg har er sejlmærket; det er altså grimt!

Sonaren var paraolympisk kølbåd i 1996, 2000 og 2004. I Danmark er der 3 på Hou Søsportcenter og 2 i Sejlklubben Køge Bugt. De bruges til kapsejlads og til handicappede.

Hvis nu vi finder ud af, Sonaren måske er noget der kan bruges, er vi velkomne til en prøvesejlads nede i Hundige hos Kai Larsen i SKB.

I samarbejde med Steen Wintlev-Jensen fra Dansk Sejlunion vil jeg lave en undersøgelse på nettet af hvad de ca. 100 danske sejlerskoler egentlig sejler i. Jeg tror ikke, jeg finder noget, der er mere anvendeligt end Sonaren.