torsdag den 3. september 2009

Utklippan


©Boatbuilder




© Jesper Kimblad juli 2006

Har jeg snakket meget om. To klippeknolde med et fyr fra 1870, kun for sejlere med hår på brystet, i Hanø bugten omkring 14 mil SØ for Karlskrona. Det første fyr blev bygget derude i 1789.
Et sted, der aldrig bliver populært blandt køkkenkrydsere: Der er ingen el & vand på molerne, ikke noget varmt bad, ingen smarte cafeer og man anmodes venligst om at tage sit skrald med sig på den videre færd. Det eneste, der er, er lokum, havnefoged og en sikker havn. Hvis man kan finde ind mellem skærene...
Jeg ville til Utklippan på vores tur hjem fra Skt. Petersborg i '89 i Williams spidsgatter Mette. Så imens vi var blæst inde i Konstantinobel på den svenske østkyst, lånte jeg et indsejlingskort af nogle unge tyskere i en Warship og tegnede det af. Jeg må ha' overset noget, for da vi lagde til, mumlede havnefogeden noget om at være lidt tæt på nogle skær i indsejlingen...
Siden vi var på Utklippan i '89 er der nu kommet både webkamera og vandrehjem.
En dag kommer der vel også nogle af mine egne billeder på her, hvis jeg kan finde de gamle negativer.

Ingen kommentarer: