onsdag den 17. november 2010

Kender du nogen, der vil ha' to gamle skure?





Et værksted måtte man ha': Hellere lave det selv end at købe.



De to skure står på havnen i Sundby Sejlforening på Amager. De hører til en kolonihave, der er et par stykker af på havnen. Skuret til venstre har været brugt til ophold frokost i dårligt vejr. Der er et køkkenvægskab fra 1960'erne, et lille bord og en briks, der lige er lang nok til en 'morfar'.
Skuret til højre har været til opbevaring af grej til båden og til værksted. På billedet ses et lille arbejdsbord. Der er også nogle hylder til grej.
Skurenes fhv. ejer lever endnu, en pensioneret politimand, der har sejlet på de syv have og selv bygget en stor sejlbåd, så der kommer uden tvivl nogle gode historier, når vi ses igen til foråret.
Desværre ønsker både SSF's bestyrelse og havens nuværende brugere skurene revet ned til fordel for noget præfabrikeret, større & ikke mindst, 'pænere'.
Det sidste forstår jeg ikke. De gamle skure fortæller mig en masse om en nøjsom kultur, hvor man ikke bare købte nyt, men brugte, hvad man kunne få fat i af billige eller gratis materialer og passede godt på det. 
Jeg så helst begge skure bevaret, dér, hvor de står, men hvis de kan flyttes og bevares et andet sted sammen med historien er det også fint. 
Jeg har skrevet til nogle forskellige museer og museumsfolk, bl.a. Den Gamle By i Aarhus.
Jeg har også skrevet til Arkitektskolen: en arkitektopmåling vil være en god øvelse for de studerende og være noget at bevare for eftertiden, sammen med de gode historier. De skal jo stadig lære at tegne.
Desværre nåede det ene skur at bli' revet ned i går morges, inden jeg havde fået mailen fra Den Gamle By i Aarhus om, at de er interesserede i at overtage.
Her til morgen ringede en tømrer deroverfra med nogle spørgsmål om, hvordan skurene var bygget.
De giver nok endelig besked på mandag.




Ingen kommentarer: